A táplálkozás és az immunrendszer

RSS
A táplálkozás és az immunrendszer

Ma már bizonyított tény, hogy bár az immunrendszerünk hihetetlenül összetett rendszer és az immunválaszunk sok tényezőtől függ, a táplálkozásunk jelentősen befolyásolja azt.

 

KIEGYENSÚLYOZOTT TÁPLÁLKOZÁS

A kiegyensúlyozott táplálkozás - azaz a változatos és zöldségekben, gyümölcsökben, magvakban, teljes kiőrlésű gabonafélékben, teljes értékű fehérjékben gazdag -, elősegíti a normális immunrendszer működést. A ránk szabott kiegyensúlyozott táplálkozásról érdemes egyeztetnünk egy táplálkozási szakértővel, hiszen ez függhet a korunktól, a nemünktől, a testsúlyunktól, az életstílusunktól, az öröklött genetikánktól.

 

LASSÍTSUNK

Természetesen ebben a rohanó világban nem egyszerű egészségesen táplálkozni, ha nem lassítunk le egy kicsit hozzá. Elvben minden rendelkezésünkre áll, hiszen az ellenőrzött élelmiszerek széles skálájából válogathatunk, interneten rendelhetünk. Ha például összehasonlítjuk magunkat a csak 100 évvel ezelőtt élt emberekkel, akkor hamar rájövünk, hogy jóval több a lehetőségünk a táplálkozás révén az egészségünk fenntartásához. Csupán élnünk kell vele. Természetesen a kísértés is több arra vonatkozóan, hogy rossz irányba fordítsuk a táplálkozásunkat és vele az immunrendszerünket.

A megoldás egyik kulcsa, hogy vegyünk vissza egy kicsit a tempóból és figyeljünk oda arra, ami valóban fontos, ha hosszú, egészséges életet szeretnénk. Márpedig a táplálkozásunk alapvetően fontos; azaz, hogy mikor és mit eszünk. Az immunrendszerünket folyamatosan karban kell tartanunk ahhoz, hogy egy váratlan betegségre, fertőzésre hathatós választ tudjon adni. Nem biztos, hogy elég észbe kapni akkor, amikor valóban baj van. Az egészséges táplálkozás pedig ebben jelentős szerepet játszik.

 

VITAMINOK, ÁSVÁNYI ANYAGOK

A kiegyensúlyozott táplálkozás erőteljesen hozzájárulhat a normális immunrendszer működéshez. Pl. az A, C, D és E vitaminok vagy a cink és a szelén befolyásolják az immunreakcióinkat. Ha kiegyensúlyozottan táplálkozunk, akkor nincs szükségünk különféle drága vitaminkészítményekre és egyéb kiegészítőkre, hiszen a testünk mindenhez hozzájut, amire szüksége lehet.

Ma már tudjuk, hogy azok az embercsoportok, amelyek alultápláltak vagy nem jutnak hozzá a megfelelő összetételű táplálékhoz könnyebben betegednek meg ill. gyakoribbak náluk a gyulladásos megbetegedések. Ha túlzásba visszük a zsíros ételek fogyasztását és elindulunk a túlsúlyhoz vezető úton, akkor is az immunválaszaink erősségét csökkentjük.

Például már majdnem 40 éve tudjuk, hogy a cink hiánya erősen rontja a gyulladásokra és fertőzésekre adott immunválaszunkat, idegrendszeri betegségeket okozhat és erőteljes testsúlycsökkenéshez is vezethet. Jelentősebb mennyiségű cinket találunk pl. a kesudióban, a csicseriborsóban, a kagylókban.

Hasonlókat mondhatunk el a D vitaminről, amelynek nem megfelelő mennyisége negatívan befolyásolja a testünk fertőzésekkel szembeni védekező képességét, de bizonyos rákfajták esetén is csökken az ellenálló képességünk. A D vitamin képződését a testünben elősegíti a napfény, ezért a napfényhiányos évszakokban javasolt sokat napon tartózkodni. D vitamint találunk ugyanakkor a gombákban, tojás sárgájában, tejben és például a tőkehalmájban is.

 

FONTOS ÉLELMISZEREK

Számos élelmiszer van tehát hatással az immunrendszerünkre.

Legismertebbek a citrusfélék, amelyek magas C vitamin tartalmuk révén érik el ezt a jótékony hatást, de sokat találunk belőle a kiwiben, a brokkoliban vagy a piros paprikában is. Talán meglepő, de a kertekben többnyire gazként számon tartott porcsin a legolcsóbb C vitaim és A vitamin forrás, ráadásul igen gazdag az immunrendszert szintén pozitívan befolyásoló Omega-3 zsírsavakban is.

A vízben oldható növényi rostok elősegíthetik a gyulladások csökkentését, így a fertőzésekből is könnyebben kigyógyulunk. Ezért fontos például a teljes kiőrlésű gabonafélék, zab, barna rizs vagy az olyan gyümölcsök fogyasztása mint az alma.

A kék áfonyában és a piros szőlőben is vannak olyan összetevők (pl. a Resveratrol és Pterosztilbén), amelyeknek erős antibakteriális, gyulladáscsökkentő és rákellenes hatásait vizsgálják a kutatók, de kutatások folynak az öregedéssel kapcsolatos agyi betegségekre gyakorolt kedvező hatásaikról is.

Régi mondás, hogy az egészség a belekben kezdődik. A már mindenki által jól ismert probiotikumok is - pl. joghurtokban,  savanyú káposztában - kedvezően hatnak a fertőzésekre adott immunválaszokra, de a kefír is igen kedvezően hat az immunrendszerünkre azáltal, hogy elősegíti a jó baktériumok fejlődését a testünkben. Érdemes ezért beiktatni őket a napi étkezéseinkbe kiegészítve pl. egészséges müzlikkel vagy granolákkal, gyümölcsökkel.

A halakban ill. halolajban található DHA - amely egy Omega-3 zsírsav -,  szintén olyan összetevő, amely nagyon pozitívan hat az immunrendszerünkre és az agyi működésünkre azáltal, hogy segíti az agysejtek közötti kommunikációt.

A curryben és a kurkumában található kurkumin is segíti az immunrendszerünket gyulladáscsökkentő hatásaival vagy pl. az Alzheimer kor elleni küzdelemben.

Természetesen számos más élelemnek van még kedvező hatása az immunrendszerünkre, kezdve a hagymától a mandulán át a teákig vagy akár az állati fehérjékig is. Pont emiatt fontos a változatos és kiegyensúlyozott táplálkozás, hiszen így adhatunk a testünknek sokféle és elegendő mennyiségű tápanyagot az erős immunrendszerünk fenntartásához.

A legtöbb, amit tehetünk magunkért az a változtatás a rossz táplálkozásról az egészséges táplálkozásra! A döntést mindig mi hozzuk meg és a következményeit is mi éljük meg.

Forrás: Medical News Today

Következő cikk

  • Zoltán Bagdány