Superfood, szuperételek : jól hangzó szavak, de jó ez nekünk vagy csak egy hóbort?

RSS
Superfood, szuperételek : jól hangzó szavak, de jó ez nekünk vagy csak egy hóbort?

TÉNYLEG OLYAN SZUPER?

Egy új táplálkozás trendről beszélünk vagy csupán egy divatos marketing kifejezésről? Ez bizony egy nehéz, de fontos kérdés, mert könnyen összezavarodhatunk a témában. A szuperételek vagy szuperélelmiszerek elnevezés ugyanis egyre népszerűbb az egészséges táplálkozás területén. Az egészséges szuper ételek tömkelegéről olvashatunk az interneten, úgy mint áfonya, cékla, acai, goji bogyó, gránátalma, kakaó, lazac, stb.  Az egyik legújabb táplálkozási trend pedig a szuperétel porok és keverékek megjelenése. Sok, a témával foglalkozó írás állítja azt, hogy tudományos bizonyítékok vannak arra, hogy ezek az ételek hasznosak és szükségesek a betegségek elhárításához és az öregedés lassításához, segítenek az izomnövelésben, a fogyókúrában vagy akár elő is segítik a fogyást.  Szinte csodás dolgokra képesek. De vajon mi az igazság mindezek mögött? Hihetünk ezeknek?

 

EGYÁLTALÁN MI EZ A SZÓ ÉS MIT JELENT?

A szuperételekre irányuló egyre nagyobb figyelem forrása valószínűleg a világ lakosságának egyre nagyobb érdeklődése a minőségi élelmiszerek és az egészséges élet iránt. Habár a szuperélelmiszer kifejezést már a 20. század elején is használták, igazán elterjedté csak az elmúlt 5-10 évben vált. Ha az interneten rákeresel a szuperétel kifejezésre, akkor több, mint 10 millió olyan, az egészséggel és táplálkozással foglalkozó oldalt - újságcikkeket, blogokat találsz -, amelyek a témával foglalkoznak. Na ember legyen a talpán, aki ezeket végigtanulmányozza...

A szó elterjedtsége ellenére sincs azonban jelenleg hivatalos értelmezése a szuperétel kifejezésnek. Az Oxford English Dictionary szerint szuperélelmiszernek tekinthető minden olyan étel, amely tápanyagokban rendkívül gazdag és jótékony hatással van az egészségünkre és a közérzetünkre. A Merriam-Webster szótár viszont egyáltalán nem tesz utalást az egészségre, hanem csupán az olyan tápanyagban gazdag élelmiszereket nevezi így, amelyek sok vitamint, ásványi anyagokat, rostot, antioxidánsokat és fitonutrienseket tartalmaznak.

Általános értelmezés szerint a szuperételek olyan élelmiszerekre - elsősorban növényi eredetűekre -, utalnak, amelyek rendkívüli tápanyag összetételük révén nagyobb egészségügyi előnyökkel járnak a szokásos élelmiszerekhez képest. Ezt az általános értelmezést a táplálkozási tanácsadók is elfogadják.

Megj.: fito a görög phito szónól (növény ered), a fitonutriensek pedig olyan növényi összetevőket jelentenek, amelyek egészségügyi szempontból előnyösek

 

MIT MOND A TUDOMÁNY? PRO ÉS KONTRA

Az igazság érdekében fontos, hogy alaposan megnézzük a szuperétel állítások mögött álló tudományos bizonyítékokat, megnézzük mennyire segítenek  az egészséges táplálkozásban.

Az áfonya például az egyik legnépszerűbb és legismertebb szuperétel, és már sokszor tanulmányozták kutatók az egészségünkre gyakorolt hatásait. A bogyók nagy koncentrációban tartalmaznak ún. antioxidánsokat, különösen az ún. antocianinokat, amelyek a kutatások szerint képesek gátolni a rákos vastagbél sejtek növekedését vagy akár el is pusztítani azokat. Ugyanakkor ezek a bogyók tartalmaznak olyan más antioxidáns vegyületeket is, amelyek megakadályozzák vagy megfordítják az idős korral járó memóriazavarokat (legalábbis patkányokon végzett kísérletekben).

Az antioxidánsok olyan molekulák, amelyek védik a sejtjeidet a szervezetben található káros szabad gyököktől. Ezek a szabad gyökök pl. származhatnak a cigarettafüstből vagy az alkoholból és sok másból is, de a szervezeted is előállítja őket az anyagcsere folyamatai során. A szabad gyökök túl nagy száma ún. oxidatív stresszet okoz nálad, aminek sejtkárosodás lehet az eredménye. Ez utóbbi pedig olyan korral is összefüggő betegségekhez vezethet, mint például a rák, cukorbetegség és szívbetegség.

Hosszan lehetne sorolni azokat az egészséges növényeket, amelyek szuperétel tulajdonságokkal rendelkeznek, tudományosan vizsgálták őket, kiemelkedően pozitív hatással lehetnek az egészségedre és így akár igazolhatják is a "szuper" elnevezést. A lista nagyon hosszú: chia mag, avokádó, zab, kenderfehérje, goji, fokhagyma, stb...stb...

 

EZ  CSAK EGY LABORATÓRIUMI VIZSGÁLAT

A tanulmányok alapján az biztos, hogy a szuper élelmiszerek egészségügyi előnyökkel járnak. Közelebbről megvizsgálva azonban nem szabad elfelejteni, hogy a laboratóriumi körülmények között szerzett tapasztalatokat nehéz megvalósítani a hétköznapi étkezésben. 

A tanulmányok pl. ugyanis rendkívül magas tápanyag tartalommal kalkulálnak, ami azt jelenti, hogy az egészségügyi hatás eléréséhez nagy mennyiséget és gyakran kellene fogyasztani, ami nem normál fogyasztásnál nem életszerű. Megj.: ezen segítenek a szuperétel porkészítmények. Ugyanakkor bizonyos növények esetében, mint pl. a kakaó is, a túlzott fogyasztás nem csupán a jó összetevők bevitelét jelentheti, hanem olyan összetevőkét is, amelyek mennyiségét pedig éppen csökkenteni kellene.

Az orvosi tanulmányok ugyanakkor mindig az embert helyettesítő patkány-kísérleteken vagy izolált sejt tenyészeteken folynak. Ez  pedig azt jelenti, hogy a kutatók megismerhetik a tápanyag összetevők egészségügyi hatásait és működésüket, de nincs garancia arra, hogy azok ugyanolyan hatást váltanak ki az emberi étrendben alkalmazva. Ezekben a tanulmányokban a kutatók rendszerint elszigetelten vizsgálják az élelmiszereket, pedig mi emberek mindig élelmiszer-kombinációkat fogyasztunk és tudjuk, hogy bizonyos kombinációk elősegíthetik vagy csökkenthetik is a tápanyagok felszívódását. Pl. a répában és a spenótban található tápanyagok könnyebben felszívódnak, ha egy kis zsír is található mellettük pl. egy saláta öntetben.

 

A KUTATÁSOK MELLET AZONBAN VAN EGY MÁSIK IRÁNY IS

A szuperételek egy jelentős részét elsősorban azért kezdték el vizsgálni, mert már régóta fogyasztják őket különböző embercsoportok. Sok szuperételt már akár több ezer éve is fogyasztanak különböző kultúrákban, a világ különböző pontjain.  Az azokat fogyasztó emberek megtapasztalták a pozitív hatásukat. A kutatások mellett tehát vannak tapasztalatain is.

 

TEHÁT AKKOR MI IS A HELYZET? VAKARHATJUK A FEJÜNKET

Hát az, hogy a szuperételek emberekre gyakorolt hatásainak vizsgálata rendkívül összetett dolog, hiszen az étrend, a gének személyről személyre változnak, ezért hosszú távon szükség van olyan vizsgálatokra, ahol az étrend változtatása révén bekövetkező hatásokat vizsgálják. 

Mindaddig maradnak a kutatási eredmények és a tapasztalatok és mindenkinek a belátására van bízva, hogy fogyasztja-e ezeket az ételeket vagy sem. Jelentős étrend változtatásnál azonban mindig érdemes kikérni egy táplálkozási szakértő vagy orvos véleményét is.

A szuperételek kifejezés tehát nagyon vonzó és persze a tanulmányok bizonyítják, hogy az egészségünkre jó hatással lehetnek, de azért érdemes a realitás talaján maradni és rendkívüli "szuper" előnyöket azért nem kell várnunk ezektől az élelmiszerektől. A hatás akár személyenként is változót lehet, a tápanyag ellátottságunktól, a génjeinktől függően.

A fogyasztásukkal kapcsolatos kérdés inkább az életformánk miatt merül fel. Rohanó hétköznapjainkban rendszerint nem jut időnk a kiegyensúlyozott, és a megfelelő tápanyagban gazdag étrend biztosítására, ezeknek az ételeknek a kiválasztására, beszerzésére, elkészítésére, összeválogatására. Az is tény, hogy nem csak Európában, de a világ nagy részében is, az emberek nem fogyasztanak elegendő mennyiségű gyümölcsöt és zöldséget, ezért elsősorban a változatos, friss, vegyszer és GMO mentes gyümölcsökben és zöldségekben gazdag étrendre kell törekedni.

Természetesen nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a táplálkozás kiemelten fontossá válik, ha nagy fizikai (munka vagy sport), szellemi vagy lelki terhelésnek vagyunk kitéve, esetleg nem akarunk állati eredetű táplálékokat fogyasztani. A megfelelő tápanyagbevitel ilyen esetekben nélkülözhetetlen.  Ha ez nem vagy nehezen megy a hagyományos módon, akkor kiegészítésként a szuperételek segíthetnek. Szuperételek választásánál pedig mindig törekedj arra, hogy organikus, adalékanyagmentes, GMO mentes ellenőrzött forrásból származó élelmiszert válassz magadnak.

Forrás: EUFIC

Előző cikk Következő cikk

  • Zoltán Bagdány
Hozzászólások 0
Szólj hozzá
A neved:*
Email címed:*
Üzeneted: *

A hozzászólásokat átnézzük a megjelentetésük előtt!

* Kötelező mezők