Túlsúly, elhízás!? Igen, ijedj meg: van miért! Talán így komolyan veszed és lépni fogsz! (1.)

RSS
Túlsúly, elhízás!? Igen, ijedj meg: van miért! Talán így komolyan veszed és lépni fogsz! (1.)

Te is szenvedsz a túlsúlytól, netán elhíztál? Óriási kockázatot vállalsz!

Nem vagy egyedül, hiszen korunk egyik legnagyobb problémájáról van szó, ami nem csak a felnőtteket, de a gyerekeket is veszélyezteti. A túlsúly és az elhízás számos nagyon komoly betegség kiindulópontja és ha nem kapsz észhez idejében, akkor veled is megtörténhet a baj. Márpedig jobb megelőzni, mint betegen és kétségbeesetten orvosokhoz rohangálni és életünk hátralevő részét megkeseríteni. Nem beszélve az elhízás anyagi terheiről, amelyek bizony akár romlásba is dönthetnek. Itt persze nem egyszerűen a túlzott ételfogyasztásra, hanem a későbbi orvosi és egészségügyi kezelésekre, a munkából való esetleges korai kiesésre kell gondolnod. Arról nem is beszélve, hogy az életminőséged is jelentős mértékben is csökken.

 

Igen, ijedj meg, mert ezek mind lehetnek az elhízás következményei!

Szív és légúti betegségek, nem inzulinfüggő cukorbetegség, magas vérnyomás, agyvérzés, bizonyos rákfajták, gyors öregedés, és nem utolsóként a sorban a korai halál. Orvosi és biztosítói statisztikákból jól kivehető az is, hogy a testzsír veszélyes mértékű növekedése nem feltétlenül jár együtt a testsúly jelentős gyarapodásával, ezért nem feltétlenül csak a testsúly számít!

 

Élj okosan és hosszú ideig egészségesen!

Jó hír viszont az, hogy ma már számos olyan program létezik, amelyeknek a segítségével a túlsúlyt le lehet dolgozni, a testzsírt pedig csökkenteni. Ezek általában összetett hosszú távú programok, amelyek azonban már rövid távon is komoly eredményeket hoznak az egészségedben. Ezek során változtatnod kell:

  • a gondolkodásmódodon - ahogyan élsz,
  • a mozgás mennyiségeden,
  • az étrendeden.

Van egy rossz hírem! Enélkül bizony nem megy! Ezzel jobb ha szembenézel!

 

De mi is az elhízás? El vagyok hízva én is?

Az elhízást rendszerint úgy határozzák meg, hogy az a normálistól eltérő mennyiségű zsírfelhalmozódás a zsírszövetekben, amely már egészségügyi problémákhoz vezethet. A túlsúly mögöttes oka minden esetben a pozitív energiamérleg, azaz amikor több kalóriát juttatunk be a szervezetünkbe, mint amennyit felhasználunk.

Energiamérleg

 

BMI - a szuper-univerzális mérőszám?

Annak érdekében, hogy bárki számára könnyű legyen meghatározni, hogy mi a normális testsúly, az orvosok és egészségügyi szakemberek bevezették az ún. BMI (Body=Test Mass=Tömeg Index=Mérőszám) használatát, amely a tömeg és a testmagasság arányával egyszerűen mutatja meg a túl alacsony súlyt, a túlsúlyt vagy az elhízást. Pl., ha valakinek a testsúlya 70 kg, a magassága pedig 1.75 m, akkor a BMI értéke: BMI=70/(1.75 x 1.75), azaz kerekítve 22.9 kg/m2

 

BMI - na elő a számológéppel és megnézzük veled mi a helyzet

A BMI értékek szerint:

  • Alultáplált vagy, ha a BMI értéked 18.5 alatt van.
  • Normális, egészséges a testsúlyod, ha a BMI 18.5 és 24.9 között van.
  • Túlsúlyos vagy, ha a BMI 25 és 29.9 közötti értékek között van. Ekkor már kockáztatod valamilyen betegség kialakulását,
  • Elhízott vagy, ha a BMI 30 felett van. Itt pedig már magas kockázatot vállalsz egy betegség kialakulásában. 
  • Nagyon elhízott vagy, ha a BMI 35 felett van. Ez már rendkívül veszélyes az egészségedre nézve. 

Elhízás és túlsúly fokozatok

 

A BMI önmagában még nem elég információ

Mivel nem mondja meg, hogy a felhalmozódott zsírmennyiség hogyan oszlik el a testedben. Nem mindegy hogy zsírfelhalmozódás a hasi részek körül van elsősorban, ami számos betegséghez vezethet, vagy egyenletesen oszlik-e el rajtad. Ezért a BMI értékét ki kell egészíteni még egy méréssel, ami a derék kerületének a mérése. Férfiak esetében ha ez az érték 94-102 cm-nél, nők esetében pedig 80-88 cm-nél nagyobb, akkor hasi elhízásról beszélünk, ami nagy kockázatot jelent még akkor is, ha a BMI értéked megfelelő.

 

Alma és körte - de ez most nem egy kertészeti tanfolyam

A derék kerülete alapján a túlsúlyos emberek 2 fő csoportba sorolhatók. Az első csoportban az alma testformájúak vannak, azaz azok, akiknél elsősorban a has és a mellkas körül van zsírfelhalmozódás, míg a második csoportba a körte formájúak, akiknél elsősorban a csípőn és a combokon. Az első csoportba inkább a férfiak, a másodikba pedig inkább a nők tartoznak. Az almáknak sajnos rosszabb a helyzetük, mert ez jelenti a nagyobb kockázatot. A körtéknek elsősorban mechanikai, csípő és ízületi problémákkal kell megküzdeniük.

 

Az energia mérleg - azok a jó kis zsírpárnák

Változások a zsírpárnáidban=táplálékkal bevitt kalória-elégetett (felhasznált) kalória

A vastagodó zsírpárnákat sajnos számos dolog okozhatja, beleértve genetikai okokat, környezeti hatásokat, viselkedésmódokat, terhességet, öregedést is. Tehát nyilvánvaló, hogy nem csak az energiamérlegnek a rossz táplálkozás és a mozgáshiány miatti felborulása miatt lehet valaki túlsúlyos. Olyan biológiai tényezők is szerepet játszhatnak még, mint a hormonok változása, a stresszes életmód, vagy különböző gyógyszerek, terhesség.

Fontos azonban tudnod, hogy a táplálkozási szokásaid és a mozgásmennyiség befolyásolja a legjelentősebben a túlsúlyt és erre lehet a legnagyobb hatásunk is. A túlsúlyban a legtöbb szerepet a magas zsír és energiatartalmú ételek fogyasztása és az ülő-munka életmód játssza Éppen ezért a korlátozott zsír és energiatartalmú étkezés és az elegendő mennyiségű és intenzitású mozgás a táplálkozási szakértők elsődleges tanácsa ilyen esetekben. 

 

Csoda fogyókúrák

Az olyan hosszú ideig tartó csoda-fogyókúrákkal, amelyek bizonyos ételtípusok fogyasztását korlátozzák óvatosnak kell lenned, mert ezek többnyire gátolják az egészséges mennyiségű ásványi anyagok, nyomelemek és vitaminok bevitelét is. Ezen túlmenően ezek a fogyókúrák azért is veszélyesek, mert rossz étkezési szokásokhoz vezetnek. Így alakulhat ki az ún. yo-yo táplálkozás, amely túlsúlyos és fogyókúrás szakaszok egymásutánjából áll, ami hosszú távon fizikai és mentális problémákhoz vezethet. Az óvatos fogyókúra ezzel szemben hosszú távon sokkal hatásosabb. Fontos tudnod, hogy a 10% mértékű fogyás már jelentős egészségügyi előnyökkel jár.

 

Folytatása következik...

 

Előző cikk Következő cikk

  • Zoltán Bagdány
Hozzászólások 0
Szólj hozzá
A neved:*
Email címed:*
Üzeneted: *

A hozzászólásokat átnézzük a megjelentetésük előtt!

* Kötelező mezők