Van borsófehérje az étrendedben? Nincs?! : Akkor gondold újra a fehérjepótlásodat!

RSS
Van borsófehérje az étrendedben? Nincs?! : Akkor gondold újra a fehérjepótlásodat!

Bizony-bizony, mert ezektől a kis zöld és sárga színű termésektől sokat várhatsz!

Tudjuk, hogy a fehérjék rendkívül fontosak az emberi szervezet számára és ez bizony nem csak blabla! Nem csupán az izomrostjaid regenerálódása és a fejlődésük miatt, de általában a sejtjeid működése miatt is. Ráadásul  őrült sok kritikus testi folyamatban is a fehérjék játsszák a fő szerepet. Ezért a tested egészséges működéséhez egyszerűen nélkülözhetetlen a fehérjebevitel, sőt hiányuk komoly problémák kialakulásához, gyorsabb öregedéshez is vezethet.

A fehérjék ún. aminosavakból épülnek fel, amelyek lehetnek életfontosságú, azaz esszenciális és nem esszenciális aminosavak. De miért is lényegesek ezek az idegen szavak?  Egyszerű; az esszenciális aminosavakat a szervezeted nem képes előállítani, ezért megfelelő összetételű táplálkozással kell bejuttatnod. 

Sokféle aminosav létezik, amelyekből az emberi test számára 20 különösen fontos. Van pl. olyan, amelyeket erősebb terhelés esetén a szervezetünk nem képes elegendő mennyiségben előállítani. Ilyen az Arginin nevű aminosav. Más aminosavak pedig elsősorban a rendszeresen sportolók számára kiemelten fontosak. Ezek az elágazó láncú aminosavak (BCAA - Branched-Chain Amino Acids ). Nem célunk azonban most az aminosavak mélységeiben elmerülni...

 

A BORSÓFEHÉRJE, MINT SZUPER ALTERNATÍVA

A borsó, mint már az Általánosból is tudjuk, a hüvelyesek közé  tartozik. Viszont azt kevesebben tudják, hogy  nagyon sok aminosavat tartalmaz! Te is láttál már nyilván testépítőket (Body Builder), akik bizony jól tudják, hogy az izomfejlesztéshez a fehérjepótlás alapvető, mondhatni esszenciális fontosságú, ezért gyakran használnak fehérjepótló porokat. Ezeknek jellemző összetevői a tejsavó fehérje  és a szójafehérje.

Az elmúlt néhány évben azonban egyre inkább a borsófehérje kerül a középpontba és ez nem egyszerűen csak holmi hóbort, hanem tudományos magyarázata van.

A borsófehérje szuper alternatíva azok számára, akik más fehérjékre allergiásak, állati eredetű fehérjét nem vagy keveset akarnak fogyasztani, kerülik a génmódosított termékeket, az adalékanyagokat, nem fogyaszthatnak tejfehérjét vagy glutént. 

A borsót már mintegy 6000 éve termeszti az ember és nyilván te is tudod, hogy lehet zöld vagy sárga borsó. Magyarországon is gyakran használjuk levesekben, vagy főzeléknek, de köretnek is. Egyszóval beépült az étkezéseinkbe. Valószínűleg te is fogyasztod. A zsenge zöldborsó nyersen is nagyon ízletes és rengeteg tápanyagot tartalmaz, így fogyasztása önmagában is ajánlott.

 

MIÉRT BORSÓFEHÉRJE!?

A borsófehérje az egyik legtökéletesebb, emberi fogyasztásra alkalmas növényi fehérje, amelynek előnyei felülmúlják sok állati és más növényi eredetű fehérje előnyeit, ráadásul egy 2015-ben végzett kutatás szerint a borsófehérje fogyasztása komoly mértékben elősegíti az izmok vastagodását különösen a kezdő vagy visszatérő sportolók esetében így nagyszerű alternatívája a tejsavó fehérjének.

Az idősebbek számára is nagyon jó lehet, mert elősegíti az izomtömegük fenntartását és az öregedés lassítását is. Szóval 50 felett még nincs vége a világnak! A borsófehérjét

  • könnyű megemészteni, bár ha a natúr termését fogyasztod azért puffaszthat,
  • nem vagy csak minimális mértékben okoz allergiát,
  • ideális a sportolók számára a különleges aminosav összetétele és mennyisége miatt.

Megj.: a szója-, tejsavó-, tojás- és állati eredetű fehérje-kiegészítőknél kimutatták, hogy bizonyos embereknél allergiás reakciókat vált ki, és ezeknek az allergiás reakcióknak  a lehetősége az ismételt felhasználással megnőhet.

 

RENDSZERESEN SPORTOLSZ? AKKOR GONDOLKOZZ EL EZEN!

A borsófehérjében található aminosav kombináció tökéletes a sportolók számára , mert többek között tartalmazza a következő aminosavakat:

  • Lizint , amely fontos az izmok kiegyensúlyozott nitrogén szintjéhez,
  • a tejsavó fehérjében lévőnél nagyobb mennyiségű Arginint, amely különösen fontos az izmok működéséhez, elősegíti az egészséges szívműködést és az izmok anyagcseréjét,
  • Glutamint, amely segíti a nitrogénszint visszaállítását egy erősebb edzést kővetően,
  • Leucont, Isoleucint és a Valint (elágazó láncú aminosavak) , amelyek segítik az izomszövetek működését.

 

BORSÓ VAGY BORSÓFEHÉRJE POR?

Természetesen a zöldborsó, mint növény fogyasztása, számos előnnyel jár, így fehérjebevitellel, káliumbevitellel, vitaminbevitellel. A porkészítmények azonban jóval nagyobb mennyiségű fehérjét tartalmaznak, így a segítségükkel jóval könnyebb pótolni. Az előállításuk módja miatt pedig egyáltalán nem okoznak puffadást sem.

A borsófehérje alapú fehérjeporokat keverhetjük tejbe, turmixokba, gyümölcslevekbe, ízlés szerint.

Webáruházunkban választhatod a Your Superfoods Muscle Power nevű termékét, amely 100%-ban természetes, bio alapanyagokból készült fehérje és szuperétel keverék. Fő fehérje alapanyaga a borsófehérje és a rizsfehérje. A képen látható turmix tartalma (1 evőkanál Muscle Power, 1 db kis banán, 1 db fél mangó, mandula tej, méz)

Muscle Power mangó-banán szuperétel turmix

 

RÁADÁSUL SEGÍTHET BIZONYOS BETEGSÉGEK ESETÉBEN IS

Egy 2009-es kanadai tanulmány szerint, amely a Medical News Today-ban jelent meg, a borsófehérje természetes gyógyszer lehet a magas vérnyomás és a krónikus vesebetegségek ellen. A krónikus vesebetegségek száma az 1990-es évek óta egyre növekszik (legalábbis Amerikában) és végső soron veseátültetéshez vagy dialízishez vezethetnek. A magas vérnyomás és a vesebetegséges sajnos kéz a kézben járnak. A magas vérnyomás ugyanis vesebetegséghez, a vesebetegség pedig magas vérnyomáshoz vezethet. A tanulmány szerint a borsófehérje elősegíti a magas vérnyomás csökkentését és a vesében felhalmozódott méreg anyagok kiürítését, ezért mind a már kialakult betegség kezelésére alkalmas lehet, mind a betegségek megelőzésében segíthet.

 

A TÚLZOTT FEHÉRJEFOGYASZTÁS ÁRTHAT?

Igen. A túlzott fehérje fogyasztás húgysav túltengéshez vezethet, ami köszvényt, ízületi gyulladást okozhat, másrészről a túlzott fehérjebevitel hosszú távon a kalcium csökkenéshez is vezethet a csontokban, aminek hosszú távon nagyon rossz hatásai lehetnek (főleg nőknél), ezért mindenképpen érdemes odafigyelni arra, hogy az előírások szerint vagy mértékletesen fogyasszunk még az egészséges fehérjékből is és drasztikus étrend változtatás esetén kérjük ki egy egy táplálkozás-szakértő diatetikus véleményét is. 

Előző cikk Következő cikk

  • Gabriella Kovács
Hozzászólások 0
Szólj hozzá
A neved:*
Email címed:*
Üzeneted: *

A hozzászólásokat átnézzük a megjelentetésük előtt!

* Kötelező mezők